Ahad, 26 April 2009

PORT OF NAGASAKI..



PORT OF NAGASAKI

*gambar yg atas hanya gambar hiasan ye..jangan smpai basah seluar ye*

ehemmm..PORT NAGASAKI bkanlah regular port yg kapal aku masuk sbab port ni utk shipyard..

Ditakdirkan.aku dpat la join DELIVERY TEAM..dimana kami akan onboard kapal yg baru..so ktorang adalah first crew yg sign on kapal ni..

aku stay 4 bulan kat nagasaki sblum kapal ni bole mulakan operation..TUN MAHATHIR yg dtg rasmikan dan memberi nama PUTERI INTAN SATU..

penginapan aku adalah di apartmen..tp keluasan mcm dapor umah aku..tido mcm DORAEMON..dlm CLOSET..adoyai..makan toksah cite le..nasi kanji je hari2..nasib baik bawak sardin ngan sambal goreng ikan bilis..sedih..

selama kat sana..dapat gak le pegi NAGASAKI BOMB MUZEUM..mmg best..kat sini pun ada TRAIN yg landasan kat tgh jln raya(aku lupe nama nya la)..mmg town ni CLASSIC sket arrr..

kehidupan malam kat area accomodation aku ni..sunyi..kul 7 dah xde org lepak,bersidai tepi jalan..so,org melayu ni kan x paham bahasa..aku ngan crew ni la yg memekakkan suasana..*g la mampos sama jopun*

dan yg menariknya..kat TOKYO,YOKOHAMA,OSAKA(sekadar menyebut beberapa tmpat shaja)aweks memang MARLEVEOUS..MARVELLOUS eh?(menarik la...contoh gmbr diatas)..TAPI..kat NAGASAKI ni dr yg tua(mmg le dah ganyut),remaja,30an ke..sume nya x menangkap nafsu..hakhak..serius ni..aku jd x keruan..ye la,4 bulan x jamu mata ngan dgn *benda* cantik2..mau x kabur je bijik mata ni..hakhak..

Aku pun investigate..setelah menjalinkan hubungan dgn jiran sebelah(dinyatakan..mmg x lawa walaupun umrnya bru 24 tahun..)rupa rupanya..ianya adalah kesan sampingan BOM NUKLEAR yg digugurkan pada 1941@1942(aku x sure..hakhak)..Bayangkan!!dah brape tahun still effect tu masih ada..MENGGERUNKAN..

START dr hari itu,kami menjadi budak baik..x merayau malam2,x berhubungan dgn anak jiran..x mengurat remaja sekolah..

Aku pun x pasti kenapa kami bersikap demikian selepas mendengar penjelasan jiran kami..mungkin kami simpati@kami takut.......bile satu hubungan terjadi antara masyarakat kat sini terutama skali dgn remaja(hehe)..kami akan dihantui oleh kesan sampingan yg......arghh,aku x dpt imagine..

Akhirnya kami menjalani hidup seperti biasa(ada gak sampah2 masyarakat ni yg langgar je..hakhak)dan aku pun meneruskan kewajipan sbagai PELAUT..

Bagi aku..itu adalah kesan akibat perbuatan manusia2 bangang ni..itu tahun 1941 punye bom..sampai 2002 pun masih ada kesannya..bayangkan klu tahun 2009 punye bom..yg dah sah 10x lg canggih&power dr yg 1941 nya..brape ramai yg akan sengsara??brape lama mereka akan menanggungnya??(termasuk org luar yg nak menjalinkan hubungan dgn mereka)..pergghhh..x terbayangkan..

NAGASAKI best sbab banyak sejarah..

''gadis atas tu bukan kat NAGASAKI tau"
*adela...*

'anakkkk...anakkkkk....'

4 ulasan:

Jalaks berkata...

wow..interesting..sgt bnyk masa ko post cerita?..xde kije ker?..mentang2 ibu xdak..

Suria Azhar berkata...

sangap le tu,..bini takde..

SyaPAK berkata...

gantung senduk ler...hakhak

Mrs Syafiq berkata...

mmg suka buang masa....dan melihat mereka yag tidak sepatutnya....